Optimismul raportului
Paid search-ul, 2-3% din totalul pietei
Noiembrie, luna cea mai bogata pentru publicitatea online
Evolutia pe formate de publicitate
Cui foloseste studiul IAB ?
3 / 6

Noiembrie, luna cea mai bogata pentru publicitatea online

Cea mai prolifica dintre lunile anului trecut in materie de publicitate online a fost noiembrie, cand furnizorii au facturat 8,2 milioane lei (media lunara a fost de aproximativ 6 milioane de lei). Cea mai slaba luna a fost ianuarie. Investitiile au crescut constant in primele sase luni ale anului, au inregistrat o scadere in august, dupa care au revenit pe trendul ascendent, pana la sfarsitul anului.

In primul semestru, piata a crescut cu 110%, ritm care a incetinit pana la 46% in al doilea semestru, din cauza crizei. Daca, ipotetic, piata si-ar fi pastrat ritmul de crestere si in al doilea semestru, valoarea totala pe 2008 ar fi fost de aproximativ 89,3 milioane lei.

Din punct de vedere al categoriilor de investitori in publicitate, in 2008 cei mai multi bani au fost alocati online-ului de catre companiile din zona financiar-bancara (aproximativ 9 milioane lei). Au urmat categoriile Telecom, Motors si Food.

Categoriile considerate in mod clasic cele mai afectate de criza au avut, in mod surprinzator, evolutii foarte bune fata de 2007. Atat finantele, cat si imobiliarele si industria auto si-au dublat sau chiar triplat investitiile in online pe parcursul ultimului an. Chiar daca o parte din ele si-au redus putin motoarele in al doilea semestru a lui 2008, diferentele nu sunt considerabile.

“Situatia imbucuratoare a fost intr-adevar in categoriile foarte afectate de criza, care confruntandu-se cu criza de stocuri au gasit in media online un vehicul bun pentru a-si prezenta ofertele (reducerile)”, explica Cristi Parvan, vicepresedinte IAB Romania si manager al companiei de cercetare Media Target Group.

Chiar daca au inregistrat cresteri, categoriile de mai sus nu si-au atins potentialul maxim, posibil in cazul in care nu aparea criza, spune Mihai Seceleanu. “De altfel, in primele 3 luni ale acestui an, estimam o scadere de minimum 50% a investitiilor nete in publicitate online din zona auto si finance, in timp ce sectorul imobiliar a cunoscut o scadere mai abrupta, de poate pana la 75%”, a adaugat seful Internet Corp.

Categoria cu cea mai simtitoare scadere a investitiilor a fost Drinks. “Daca vorbim despre non-alcoholic drinks, probabil argumentele sunt numeroase. In primul rand ca principalii investitori in categorie sunt multinationale care au taiat drastic la primele semne de criza si au taiat ce nu le aducea volum. Cei doi mari jucatori de pe piata acopera probabil putin peste 95% din investitii si ei au fost primii care au taiat la cererea headquarters-urilor din afara. In afara de asta, volumele la drinks se fac din 2 litri si astia sunt cumparati de mame care nu prea stau pe net”, spune Bogdana Butnar (foto), managing director la MRM Worldwide Romania.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri