1 / 3

In cautarea profitului

Dupa ce a concediat jumatate din angajati si s-a lipit de echipa de sport de la Realitatea TV, Telesport, postul sportiv al Grupului Realitatea-Catavencu, are sanse sa incheie anul fara pierderi, spune Vlad Enachescu, directorul televiziunii. Printr-o repozitionare, miza postului se va muta de la difuzari de campionate la stiri si informatii sportive. “Telesport isi propune sa devina fratiorul mai mic al Realitatii TV”, rezuma Enachescu.

Dincolo de apropierea de formatul unei televiziuni de stiri, Telesport a integrat si cei 25 de oameni care se ocupau de jurnalul sportiv de la Realitatea TV, dupa ce a concediat 70 din cei 150 de angajati proprii. Obtinerea echilibrului in balanta cheltuieli/venituri pare insa un plan optimist, dat fiind ca Telesport a pierdut 68% din audienta in primele sapte luni ale anului, fiind urmarit acum de circa 3.000 de telespectatori.

“E vorba de inca o nisa care nu produce profit, la fel ca aceea a televiziunilor de stiri”, spune consultantul media Iulian Comanescu. “E logic, pe de alta parte, ca marii proprietari media sa isi incerce abilitatile pe segmente tematice in acesti ani. Sportul, femeile si business-ul sunt cele mai conturate segmente de continut din Romania, exista pe toate suporturile. E normal sa existe intai intentii, apoi un public determinat, apoi venituri pe fiecare din ele. In general, suntem undeva in pasul I sau pasul II in cele mai multe cazuri”.

Un alt post cu rating mic si planuri mari este Sport1, detinut de compania maghiara Chellocentraleurope, care mai administreaza in Romania canalele Romantica, Minimax, TV Paprika. Sport1 difuzeaza meciuri din campionatele Frantei, Scotiei si Olandei, campionatul intern de futsal, Campionatul European masculin de baschet, NFL si NHL. Toate acestea pentru o audienta medie de 2.000 de telespectatori.

Pentru a obtine profit cu o televiziune sportiva, trebuie mai intai sa atragi audienta, care vine daca ai programe de calitate. Care implica, la randul lor, investitii pentru cumpararea drepturilor de difuzare. “Aceste drepturi isi cresc permanent valoarea de achizitie odata cu inmultirea numarului de competitori care doresc sa le achizitioneze (de ex. Liga I de fotbal a Romaniei, Liga I de fotbal a Ungariei, aceasta din urma fiind castigata de SPORT1 la un pret dublu fata de anul precedent)”, explica Anda Manza, director de vanzari la Chellocentraleurope Romania.

Un varf al competitivitatii a fost atins anul trecut, in licitatia pentru drepturile de difuzare ale meciurilor din Liga I a Romaniei, cand Antena 1 si RCS&RDS au licitat un maxim de 102 milioane euro. gspTV (care a difuzat meciurile Ligii I) a incasat din publicitate doar 1 milion de euro in primul an de functionare si a realizat pierderi de 5 milioane euro, lasand la o parte investitia de lansare, arata calculele paginademedia.ro.

In acest context, partenerul de consortiu al Antenei 1, RCS&RDS, a lansat in luna iulie propriul post cu profil sportiv, Digi Sport, care a preluat trei dintre optiunile de difuzare a campionatului intern de fotbal. Digi Sport mizeaza pe campionate “de calitate”, precum Liga I, cupa Germaniei, a Spaniei, a Angliei, handbal intern, NBA si moto, potrivit lui Teo Avramescu, directorul departamentului de sport la DigiSport.

Postul TV functioneaza cu o echipa de 50 de oameni, despre care Avramescu spune ca nu va suferi fluctuatii mari. Cat despre aspectele financiare, managerul se bazeaza deocamdata pe sustinerea RCS: “Multe posturi sportive de la noi sunt finantate din exteriorul tarii. Cele de aici sunt arondate pe langa marile puteri. Noi suntem pe langa RCS&RDS”.


Televiziunile de sport - o nisa neprofitabila, dar ambitioasa



Articole recomandate