CD-ul, mp3-ul si GSP-ul
Proiectul pilot
Plan de business hip-hop
3 / 4

Plan de business hip-hop

Daca ar fi privita ca un business, trupa B.U.G. Mafia ar fi generat anul trecut incasari intre 100 si 150.000 euro. Dar, la fel ca in cazul multor artisti romani, si lui Caddy, Uzzi si Tataee le-a lipsit pana acum organizarea financiara.

De-a lungul anilor, cand au incercat sa-si gaseasca un manager, replica cel mai des intalnita a fost “faceti o piesa de succes si eu dupa aceea o sa va gasesc concerte”. Insa de curand Vlad Irimia a devenit managerul oficial al trupei, care in cei 15 ani de existenta a functionat pe “principiul democratiei”. Si, de data asta, chiar are un plan de business.

In primul rand, Irimia vrea sa mute toata activitatea publicistica pe Internet si sa ofere de acum inainte toate albumele gratuit. Albumul scos toamna trecuta impreuna cu GSP devine astfel ultimul “hard cover” lansat de B.U.G. Mafia, care intra acum in era “exclusiv online”. “Este clar ca tot continutul – informatie si entertainment – se va muta pe net in 5-10 ani maximum. Gandind din perspectiva asta, pentru noi a fost foarte simpla alegerea”, spune el.

Ca si in cazul JerryCo, va cauta un partener care sa sustina proiectele trupei. Specificul B.U.G. Mafia ii permite sa bata la usa companiilor producatoare de tigari si de bauturi alcoolice. In Romania, branduri de tigari precum Marlboro sau Kent s-au mai asociat cu trupe sau cu festivaluri de muzica. Iar interdictia de a-si face publicitate pe canalele traditionale a lasat producatorii de tigari cu bugete consistente de marketing, spune Irimia.

Stie ca nu ii va fi usor sa-i abordeze pe managerii companiilor. Chiar daca in Statele Unite rapper-ul 50 Cent face publicitate pentru un brand de apa al Coca-Cola, in Romania multe companii nu ar vrea sub nici o forma sa se asocieze cu B.U.G. Mafia. Irimia povesteste cum in 2003 un prieten a abordat un executiv de la Coca-Cola, pentru a-l convinge sa sponsorizeze un turneu B.U.G. Mafia. Reactia managerului ar fi fost: “Bun, daca le dau banii, baietii astia nu fug cu ei?

Prefera sa se intalneasca personal cu managerii pentru ca i se pare ca stie cel mai bine sa-si vanda produsul. In plus, si pentru ei “e mai exotic asa” – multi accepta intalnirea doar ca sa-l cunoasca pe Tataee si sa vada ce planuri are.

Irimia mai vrea sa organizeze turneele trupei – unul sau doua pe an – astfel incat sa fie anuntate cu 6 luni inainte si sa promoveze albume lansate, la fel, cu cateva luni inainte (anul acesta, B.U.G. Mafia va lansa doua albume noi). Pentru a-i readuce in sala de concert pe fanii “seniori”, care au peste 25-30 de ani, trupa vrea sa organizeze cate doua show-uri pe seara – pentru persoanele sub 18 ani si cele peste. Experienta oferita de concerte va trebui sa fie diferita: mai profi, pe baza unui concept.

Alte planuri includ lansarea unui fan club cu trei niveluri de membership, prin care se va obtine acces exclusiv pe site-ul trupei si cateva bilete la concerte. Vor intra si in zona de merchandising, adica produse branduite B.U.G. Mafia.

Cu aceste proiecte si nu numai, trupa ar tebui sa produca intre 800.000 si 1 milion de euro anual, in urmatorii 5 ani, estimeaza Irimia. Insa inainte de a obtine sume mari de bani, managerul trebuie sa ia lucrurile pe rand, descalcind si organizand. “E ca si cum as spune ca o sa alerg fara sa stiu sa merg. Deocamdata, fata de ceea ce se intampla in exteriorul tarii, suntem in urma foarte, foarte tare. Dar e un plan de business foarte bine facut, cam asa ar trebui sa produca trupa asta”.

Cele mai multe proiecte vor fi pe Internet. In prezent, se lucreaza la un site B.U.G. Mafia care va incorpora 16 microsite-uri, pentru fiecare album lansat pana acum de trupa. De curand, cei trei rappper-i sunt prezenti si pe retelele sociale. Dincolo de astea, Irimia isi propune sa realizeze un reality show exclusiv online, cu membrii trupei (care va fi de asemenea vandut ca proiect de branding) si un proiect de PR, care se va numi probabil intreabalpetataee.ro, in cadrul caruia Irimia va purta discutii cu tinerii din scoli si licee, in orasele in care vor avea concerte.

Spune ca incet, incet muzica lor va iesi de pe radiouri si televiziuni. “Chiar am fost intrebat de curand: de ce vreti sa renuntati la TV si la radio? De ce nu mai vreti sa fiti mainstream? Nu ne intereseaza. Vrem sa creem o comunitate cu fanii nostri, cu cei care sunt interesati intr-adevar de B.U.G. Mafia. Nu vrem sa fim mainstream, vrem sa fim cu stream-ul nostru”.

Internetul le ofera, chiar daca in numar mai mic, un public mai educat si mai activ, dispus sa interactioneze cu divertismentul care i se ofera. Netul le va permite si o mai mare libertate de exprimare artistica. “Vom putea sa fim mai inventivi, mai radicali, mai cum vom dori noi”, spune Irimia. “Avem posibilitatea de a face exact ce vrem, cand vrem si cum vrem. Sa n-ai sef in lumea asta e mare lucru”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri